Rozważania
ostatnich katechez koncentrowały się wokół zagadnienia Jezusa Chrystusa
Boga-Człowieka. Myślą przewodnią było pytanie: Czy Pan Jezus wiedział, że jest Bogiem? Odpowiedź na to pytanie
wymagała podjęcia następujących tematów:
- Co wniosła
grecka myśl filozoficzna i nauka pogan w chrześcijańskie rozumienie Boga?
- Na czym
polegały błędne doktryny chrystologiczne, kwestionujące Bóstwo lub
człowieczeństwo Chrystusa (arianizm, nestorianizm, sekty gnostyckie,
monofizytyzm i inne)?
- Czy ludzka dusza Chrystusa poznaje w pełni Bóstwo, które ją przyjęło?
Czy Chrystus przez swoje człowieczeństwo znał swoje Bóstwo tak, jak znają
siebie Ojciec, Syn i Duch św., z taką samą jasnością? (Dylematy
św. Fulgencjusza z Ruspe)
- Na czym
polega i co implikuje tajemnica zjednoczenia osobowego w Jezusie
Chrystusie (unia hipostatyczna)?
- Sfera
intelektualna, źródła wiedzy Chrystusa (wiedza nabyta poprzez doświadczenia ludzkiego życia na ziemi; wiedza wlana – charyzmatyczna,
objawiana przez Ducha św. w danej chwili; poznanie tzw. widzenie uszczęśliwiające – wiedza
płynąca z oglądu bezpośredniego Boga, dotyczyła tylko tego, co było
niezbędne do wykonania w ramach misji zbawienia świata)
- W jaki sposób Jezus, będąc chłopcem, odczuwał
Boga? Dlaczego objawianie się Pana Jezusa jako Syna Bożego musiało się
odbywać stopniowo? (trudności związane z mentalnością i religijnością
żydowską, która nie była skłonna do refleksji na temat Boga Trójjedynego;
obawa przed narażeniem się na bałwochwalstwo, lęk przed fałszywą
interpretacja bycia Mesjaszem)
- Na czym polega stopniowe objawienie się Jezusa
jako Syna Bożego? Etapy: człowiek
/nauczanie publiczne/ - -> prorok /formacja 12 apostołów/ - -> Mesjasz /3 wybranych
uczniów/
- Wczesnochrześcijańskie przekonanie o
preegzystencji Pana Jezusa (istnienie odwieczne w Bogu) oraz o tym, że
Jezus jako Syn Boży jest „równy w istocie” Ojcu, tzn. że jest Bogiem prawdziwym z Boga prawdziwego
- Dlaczego nikt z Ewangelistów nie opisał
Zmartwychwstania Pana Jezusa? Dlaczego mówimy, że Zmartwychwstanie jest wydarzeniem ponadhistorycznym?
- Czy Jezus wiedział do końca, co Go miało spotkać
(męka, śmierć)? Czy konając na krzyżu mógł być pewny Zmartwychwstania? Czy
na krzyżu cierpiał tak jak prawdziwy człowiek, po ludzku?
- Czy człowieczeństwo, które Jezus Chrystus
przyjął, mogło być dla Niego ciężarem?
Anna B.
Od przyszłego poniedziałku, tj. 27 stycznia zaczynamy omawianie Ewangelii wg św. Mateusza. ZAPRASZAMY!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.