Liturgia Eucharystyczna jest udziałem w życiu niebieskim – ma
być czasem wydzielonym do świętości, poświęconym Bogu w sposób szczególny
niejako w oderwaniu od życia codziennego. Taki obraz Eucharystii ma swój
początek w Starym Testamencie, gdzie Mojżesz postawił namiot spotkania z Panem
poza obozem. Miał on być miejscem, do którego przychodzi się w szczególnym
celu, w oderwaniu od codziennej rutyny. Nie oznacza to, że przychodząc na
Eucharystię należy zapomnieć o całym życiu, a wychodząc z Mszy Świętej wrócić
do codziennych spraw tak jakby Eucharystia była tylko chwilowym przerywnikiem.
Wręcz przeciwnie – do kościoła przychodzimy ze wszystkimi swoimi sprawami,
przynosimy je do Boga, a owoce przeżytej Eucharystii powinniśmy wnosić do
codziennego życia. Należy jednak przy tym mieć świadomość świętości Liturgii
Eucharystycznej i tego, w czym bierze się udział. Liturgia jest udziałem w życiu
Niebieskim – niekoniecznie co do formy (nie chodzi wstawanie, siadanie i
klękanie w odpowiednich momentach), ale co to treści – jest Komunią z Bogiem,
jest udziałem w śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa, które się w tym
czasie dokonuje – jest więc Paschą ze śmierci do życia. Podobnie w Niebie
istotą życia będzie przebywanie z Bogiem w jedności, wieczne przechodzenie do
lepszego życia. Utożsamienie Liturgii Eucharystycznej i życia Niebiańskiego
znajdujemy w Apokalipsie Świętego Jana. Jego wizja w pierwszej chwili wydaje
się być opisem Nieba z Bogiem siedzącym na tronie, Barankiem łamiącym
pieczęcie, ze zgromadzonymi wokół aniołami i świętymi, którzy wybielili szaty
we krwi Baranka. Jednak opis ten w takim samym stopniu odnosi się do
Eucharystii, gdzie wierni gromadzą się wokół ołtarza, czyli przed Bogiem,
prezbiter, który – In Persona Christi – niejako łamie pieczęcie i objaśnia
słowa zawarte w Piśmie Świętym, podczas Eucharystii następuje obmycie we krwi
Baranka – czyli poprzez przyjęcie Komunii Świętej udział w śmierci i
zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Należy zatem pamiętać o Świętości Eucharystii i o
tym, że przychodząc na Eucharystię bierze się udział nie w obrzędach
stanowiących jedynie pamiątkę, ale w wydarzeniach, które się w rzeczywisty
sposób dokonują w trakcie Mszy Świętej.
Miłosz B.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.